Hem / Välfärd och integration / Integrationsarbete i Närpes stad / Bedömning av servicebehov och integrationsplan Bedömning av servicebehov och integrationsplan Bedömning av servicebehov innebär att invandrarens situation och behov av tjänster utreds. Detta görs genom en intervju där din utbildnings- och arbetshistoria, dina språkkunskaper och andra faktorer som kan påverka din integration och sysselsättning kartläggs. Syftet med bedömningen är att utreda vilken tjänst som bäst främjar din integration och sysselsättning, samt att fastställa behovet av en integrationsplan. Om du är arbetslös arbetssökande, ansvarar Österbottens sysselsättningsområde för den inledande kartläggningen. Mera information om den hittas på Jobbmarknaden. Kommunens integrationsverksamhet ansvarar för integrationstjänster och uppgörande av integrationsplan för personer som står utanför arbetskraften, t.ex. föräldrar som är hemma med barn, unga personer som inte kan anmäla sig som arbetssökande samt äldre i pensionsålder. Om du önskar få en inledande kartläggning gjord hos kommunen, kontakta integrationssamordnare Maria Hannus. En integrationsplan görs när servicebehovet har kartlagts. Integrationsplanen är en personlig plan som syftar till att stödja invandrarens integration. Planen innehåller åtgärder och tjänster som stödjer språkinlärningen i svenska eller finska och utvecklar färdigheter som behövs i skolvärlden och/eller i arbetslivet och i samhället. Målet med integrationsplanen är att främja invandrarens möjlighet till delaktighet i det finska samhället. Den inledande integrationsplanen bör uppgöras inom tre år från att det första uppehållstillståndet beviljats eller uppehållsrätten registrerats.