Olet tässä

Tiedote työnantajille, joille saapuu ulkomaalaista työvoimaa

Korkean koronailmaantuvuuden maista (ilmaantuvuus> 25/100 000) Suomeen saapuvat ohjataan rajanylityspaikalla terveystarkastukseen. Tarkastuksessa tarkistetaan henkilötiedot ja mahdolliset todistukset sairastetusta koronasta tai tuoreesta negatiivisesta koronatestituloksesta. Tiedot välitetään rajavalvonnasta matkustajan oleskelupaikkakunnalle tiedoksi ja >72 tunnin testauksen järjestämiseksi. Maahan saapuvien suositellaan olevan 14 päivää vapaaehtoisessa karanteenissa. Vaasan sairaanhoitopiirissä suositellaan jatkettavan 14 päivän karanteenia ulkomailta saapumisen jälkeen negatiivisista testituloksista riippumatta, ja tarjotaan myös uusi testi 12 päivän kuluttua, koska tartuntojen ilmenemisessä on havaittu esiintyvän viivettä.

Närpiön terveyskeskuksen tartuntatautivastaavat pyytävät, että työnantajan taholta oltaisiin yhteydessä infektiotautien torjuntaan hyvissä ajoin ennen ulkomaalaisten työntekijöiden saapumista. Toimittamalla henkilötiedot, saapumisajat ja yhteystiedot etukäteen testausprosessi saadaan sujuvaksi. Voit ottaa yhteyttä myös infektiotautien torjuntaan liittyvissä kysymyksissä ja saadaksesi neuvoja tartuntojen leviämisen estämiseksi.

Terveyskeskuksen vaihde 2249511

Tartuntataudeista vastaava lääkäri Mia Sandberg