Olet tässä

Tiedote työnantajille, joille saapuu ulkomaalaista työvoimaa

Riskimaista (koronailmaantuvuus> 25/100 000) Suomeen saapuvat ohjataan rajanylityspaikalla terveystarkastukseen. Tarkastuksessa tarkistetaan henkilötiedot ja mahdolliset todistukset tuoreesta negatiivisesta koronatestistä, sairastetusta koronasta tai annetuista koronarokotuksista, ja koronatesti otetaan arvion perusteella. Henkilötiedot välitetään rajavalvonnasta matkustajan oleskelupaikkakunnalle tiedoksi ja >72 tunnin testauksen järjestämiseksi. Maahan saapuvien suositellaan olevan 14 päivää vapaaehtoisessa karanteenissa. Vaasan sairaanhoitopiiri noudattaa v. 25 lähtien THL:n matkustajien testaamista ja karanteenia koskevia ohjeita ja omaehtoisen karanteenin voi lopettaa negatiivisen 72h-testituloksen jälkeen. Tartuntatautilakiin tai todettuun altistumiseen perustuvaa karanteenia ei voi lyhentää testaamalla.

Närpiön terveyskeskuksen tartuntatautivastaavat pyytävät, että työnantajan taholta oltaisiin yhteydessä infektiotautien torjuntaan hyvissä ajoin ennen ulkomaalaisten työntekijöiden saapumista. Toimittamalla henkilötiedot, saapumisajat ja yhteystiedot etukäteen testausprosessi saadaan sujuvaksi. Voit ottaa yhteyttä myös infektiotautien torjuntaan liittyvissä kysymyksissä ja saadaksesi neuvoja tartuntojen leviämisen estämiseksi.

Terveyskeskuksen vaihde 2249511

Tartuntataudeista vastaava lääkäri Mia Sandberg