Hem / Kultur, fritid och unga / Bidrag / Verksamhets- och projektbidrag för föreningar Verksamhets- och projektbidrag för föreningar Målsättning med bidrag från Nämnden för fritid och fri bildning är att stöda ideella föreningar med idrotts- och/eller barn- och ungdomsverksamhet i enlighet med idrotts- och ungdomslagen samt för kulturverksamhet enligt lagen för kulturverksamhet. Föreningen verkar inom Närpes stad och ordnar aktivitet för kommunens invånare. Verksamhetsbidrag Verksamhetsbidraget stöder en förenings ordinarie verksamhet. Bidrag kan förutom av föreningar också sökas för skötsel/driften av idrottsanläggningar som endera delägs och drivs av aktiebolag med Närpes stad som majoritetsägare eller som delägs och drivs av lokala föreningar. Ansökningstiden för verksamhetsbidrag är 1.3 – 31.3.2025. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte. Bilagor som skall kompletteras till ansökan: A. Verksamhetsberättelse Från verksamhetsberättelsen ska man få reda på hur aktiv föreningen är. Verksamhetsberättelsen är mycket viktig när bidrag ska ges. Allmän info om vad som arrangerats under året, hur många som deltagit i evenemangen och vilka målgrupper man har ordnat verksamhet för. B. Verksamhetsplan och budget Ur verksamhetsplanen ska framkomma vad föreningen planerar ordna, och vilka mål man har under det kommande året. En uppskattad budget på vilka inkomster och utgifter föreningen har behövs. Sökta samt erhållna bidrag bör framgå i budgeten. C. Bokslut Bokslutet redogör för inkomster och utgifter under det föregående verksamhetsåret. Ur resultaträkningen bör det klart framkomma kostnader för material, hyror, resor, arvoden, m.m. Föreningens revisorer skriver och undertecknar revisionsberättelsen, som ett intyg på att bokslutet uppgjort enligt gängse regler. D. Föreningens stadgor Stadgan påvisar att föreningen har verksamhet i Närpes stad. Stadgorna fastställer när föreningen skall hålla årsmöte och när föreningens verksamhetsberättelse och bokslut skall vara fastställda och möjliga att bifoga till ansökan. Projektbidrag Ett projekt har en tydlig början och ett tydligt slut. Projekt ingår inte i ordinarie verksamhet. Projektet främjar fritidsaktiviteter i Närpes och ska gärna komma en större grupp människor till nytta och glädje. Projekt kan även bidra till att marknadsföra kommunen utåt. För att bidrag ska beviljas krävs att projektet har en egen/annan finansiering. Beviljade projekt nämner Närpes stad som en bidragsgivare i marknadsföring och projektpresentationer. Ansökningstiden för projektbidrag är 1.3 – 31.3.2025. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte. Projektbidrag beviljas inte för evenemang och annan verksamhet som hänför sig till sökandens ordinarie verksamhet. Bidrag beviljas inte heller för projekt med ett religiöst eller partipolitiskt syfte. Till ansökan ska bifogas en detaljerad projektbudget. Projekt som söker om bidrag för införskaffningar, byggande, renovering etc. behöver bifoga en aktuell kostnadskalkyl eller offert till ansökan. Projektet ska inledas samma år som bidrag beviljats. Föreningen/arbetsgruppen är skyldig att redovisa användningen av beviljat bidrag senast 31.12.25. Felaktiga uppgifter i bidragsansökan eller felaktig användning av bidragsmedel påverkar möjligheten att erhålla nya bidrag och kan leda till att beviljat bidrag måste betalas tillbaka. Projektbidrag för byggande av små idrottsanläggningar Nämnden för fritid och fri bildning anslår understöd till projekt för byggande av små idrottsanläggningsprojekt. Små idrottsanläggningar gäller en kostnadskalkyl som uppgår till högst 15000 euro eller ansöka understödsbeloppet uppgår till högst 5000€. Föreningar ska före den 15 augusti, året före projektet planeras utföras, meddela fritidsavdelningen idrottsanläggningsprojekt vars kostnadskalkyl överstiger 15000 euro eller sökta understödsbeloppet överstiger 5000€. För projektbidrag för små idrottsanläggningar gäller i övrigt samma riktlinjer som för övriga projektbidrag (se ovan). Vem delar ut bidrag? I Närpes stad är det nämnden för fritid och fri bildning som besluter om fördelning av bidrag. Vem besluter om bidragens storlek? Bidragens storlek och fördelning avgörs av de förtroendevalda som finns i nämnden. Ärendet bereds av tjänstemän. Medlemmarna i nämnden kan i förväg bekanta sig med ansökningarna. Hur ansöker min förening om bidrag? Bidragsansökan görs via digitala ansökningsblanketter som finns publicerade på denna webbplats under ansökningstiden. I blanketten bör alla fält fyllas i samt alla bilagor bifogas. När den elektroniska ansökan är ifylld trycker du på knappen skicka. Ett bekräftelsemeddelande visas som bekräftar att din ansökan har blivit skickad. Om du är osäker på om ansökan kommit fram, kontakta fritidsavdelningen. Hinner din förening inte få in alla bilagor inom ansökningstiden skriver ni in detta i fältet ”kommentar” datum när ni beräknas lämna in bilagorna. Vid frågor, kontakta fritidsavdelningen. Det är även möjligt att lämna in ansökan och dess bilagor i pappersform och riktas till Nämnden för fritid och fri bildning i Närpes med alla bilagor och bör vara nämnden tillhanda sista inlämningsdatum. Vid beviljandet av bidrag beaktas följande: Kvaliteten och omfattningen av verksamheten Ändamålet med sökandes verksamhet samt verksamhetens art och omfattning Behovet av bidrag Föreningens verkande för jämställdhet, hållbar utveckling och bidragande till god fostran Sökandes aktivitet och företagsamhet. Stöd som sökande får från annat håll. Ansökningsformulär publiceras på denna sida under ansökningstiden.